Předplatit časopis Finmag

Svět financí vyměnil za umění. Forex umí být štědrý, ale člověčinu nepocítíte, říká

Irena Jirků
Irena Jirků
22. 9. 2023
časopis

Specializoval se na analýzu finančních trhů, ale po pár letech se Aleš Knupp rozhodl úplně změnit směr. Prodal sošku Olbrama Zoubka, založil Knupp Gallery a dnes v pražské Revoluční ulici nabízí i díla světových autorů. Přinášíme další ochutnávku velkého tématu o umění z aktuálního tištěného Finmagu.

Svět financí vyměnil za umění. Forex umí být štědrý, ale člověčinu nepocítíte, říká
Aleš Knupp má ve své galerii také obrázek, který namaloval Marc Chagall v roce 1927 pro Ambroise Vollarda – šlo o zakázku na ilustrace bajek Jeana de La Fontaine. Zmíněná malba doprovází v knize bajku Z vlka se stane pastýř. Originál je kvaš na papíře, 51 × 41,5 cm. Certifikace: M. Chagall Committee. / Zdroj: Knupp Gallery

Na VŠE jste vystudoval obor finance a pak obchodoval na burze. Proč jste nakonec tenhle svět opustil a dal se na umění?

Svět financí je zajímavý, ale pro mě byl až příliš syntetický. Úrokový diferenciál a finanční deriváty zkrátka postrádaly jistou „romantiku“, kterou pro život potřebuji. Umění mě provázelo již během studia a také z pohledu příjmu bylo od počátku méně rizikové ve srovnání s jakoukoliv burzou. Sehnat známému zajímavou sochu znamenalo někam se vydat, komunikovat, vidět nová místa a potkat lidi. Forex umí být štědrý, ale člověčinu nepocítíte.

Co bylo v počátcích nového podnikání nejtěžší?

V únoru 2013 jsem otevřel galerii na Žižkově a prezentaci jsem opřel o plastiky Olbrama Zoubka, což byla jediná cesta, jak neskončit hned ve ztrátě. Neměl jsem za zády nikoho z oboru, žádnou rodinnou sbírku. Těžké bylo tedy přesvědčit známé autory, aby dali svá díla do zcela neznámé galerie. Měl jsem však vizi, energii a uměl jsem vysvětlit myšlenku. Do roka jsem se stěhoval blíž k Vltavě.

O Knupp Gallery

Galerie současného a historického umění v oboru malba, plastika, sklo a grafika funguje od února 2013. Při výběru autorů klade akcent na to, aby každý z nich tvořil vlastní uměleckou cestu, nekonkurující jinému výtvarníkovi v rámci galerie. V letech 2015 až 2017 se aktivně podílela na primárním trhu umění v USA, v kalifornském Los Angeles na čas otevřela i vlastní pobočku. Od roku 2017 je galerie sloučena na jedné adrese v centru Prahy.

Ještě stále, i po deseti letech, je byznys s uměním pro vás zajímavější než obchodování na burze?

Burzu s uměním těžko srovnávat. V zásadě jsou to oba zajímavé obory, ale pro zcela rozdílné povahy. Mně je umění bližší, i když po burze stále pokukuji zpovzdálí. Burza je umělé, na pixel přesné prostředí, kde vteřina rozhoduje o úspěchu. Je vhodná pro mozky preferující práci v IT.

Umění je o dlouhodobé tvorbě důvěry, sociální inteligenci a živé interakci. Nicméně, když se pohybujete v artovém klimatu a máte exaktní vzdělání, je to pro vás velká výhoda. Velmi to pomáhá s logikou cenotvorby, dokážete také výsledná čísla racionálně obhájit. V umění poznáte zajímavé lidi, nahlédnete do současnosti i historie všech uměleckých oborů. Když umíte profitovat na burze, je to analytický a lokální úspěch, zatímco když vystavíte kolekci světových umělců, zasáhnete celou společnost.

Změnilo umění také váš soukromý život?

Umění mě naučilo se jinak dívat na mezilidské vztahy či obchodní modely. Onu „změnu“ bych pak popsal jako silný osobní posun. Při této práci poznáváte spousty inteligentních lidí, máte možnost s nimi diskutovat a tím se rozvíjet, posouvat se kupředu. Po deseti letech v galerii vidím svět ve zcela nových souvislostech. S tím vším souvisí samozřejmě i soukromý život. Řekl bych, že umění prostě tříbí směr. Jsem dnes šťastně ženat.

Nemusíte být lepší, ale děláte to po svém, hledáte vlastní cestu. Lidi rádi sázejí na jistotu. To by mě nudilo.

Který artefakt jste prodal jako úplně první?

Byla to cínová plastika od Olbrama Zoubka. Vydělal jsem na ní tři tisíce ká čé a ještě teď si vzpomínám na ten pocit provinění z realizovaného zisku. Byl to ovšem počátek řetězové reakce.

Martin Krajc
Daniel Hamerník

Kecy o bohémství jsou na nic, musíte makat, říká o podnikání v umění Krajc

„Maluju každý den. Tak osm deset hodin. Chce to režim, systém a dobrou fyzičku,“ říká výtvarník Martin Krajc. Moc dobře ví, že aby uměním vydělal, musí se pořádně otáčet. V rozhovoru pro nové číslo Finmagu vypráví i o tom, zda někdy přemýšlel, že to vzdá a půjde se živit jinak.

Po několika letech jste také začal prodávat umění v USA. Jak se dařilo vaší galerii v Los Angeles?

Los Angeles není jednoduché místo k obchodu. Ti, co rádi plkají u piva o tom, „jaké by to bývalo bylo v USA“, nemají tušení, jak krutý je bezlimitní kapitalismus a jak brutální je myšlení založené pouze na penězích. Rok mi trvalo, než jsem se jakž takž naučil chápat, jak tamní trh a lidé „uvažují“. A pak mi došlo, že jsem to špatně načasoval. USA vyžaduje trvalou přítomnost, která vytvoří příležitost. Já jsem lítal tam a zpět – osmnáct hodin jedna cesta, devět hodin časový posun. Slovy klasika: „To by nevydržel ani svatej.“ Tak někdy příště.

Původně jste se zaměřoval na současné české umění, dnes máte v galerii vystaveny i práce Chagalla či Renoira. V tomto směru jste vlastně mezi českými galeristy výjimkou. Jste odvážnější?

V tom tkví pointa – dělat věci trochu jinak. Nemusíte být lepší, ale děláte to po svém, hledáte vlastní cestu. Lidi rádi sázejí na jistotu. To by mě nudilo. Aby se trh posunul, musí přijít impulz a hybná síla. V našem případě je to snaha přiblížit evropskou uměleckou scénu českému trhu. Proč musíme stále jezdit do Paříže či Londýna, abychom viděli Renoira, Chagalla, Modiglianiho? Mnoho českých malířů zná také Nicka Alma a možná se tvorbou tohoto švédského umělce inspiruje, tak proč nepořídit několik jeho obrazů a nevystavit je v Revoluční 17 jako studijní materiál? Nebo zkrátka proto, aby Češi mohli vnímat umění v evropských souvislostech…

Není sázka na světová jména riskantní? Je v Česku už finančně silná klientela pro takové obchody?

Podívejte se do aukčních výsledků roku 2022. Jeden z lokálních autorů se prodal za pět milionů eur. Za stejné peníze dovezu třeba zákazníkovi četně publikovaný a vystavovaný obraz od Renoira, Chagalla, Matisse, Picassa. Peníze v Česku nejsou problém. Ten se skrývá v uvažování, sběratelé jsou často až příliš zaměření na tuzemskou tvorbu. My se jim snažíme Evropu přiblížit.

Když za dobré peníze koupíte malý olej od Chagalla, nemůžete udělat chybu. Stejně tak doporučím kresbu od Kupky.

Které artefakty se u vás teď nejlépe prodávají?

Náš obchod funguje ve vlnách. Jsou období více nakloněná plastice, jindy obrazu. Stejně tak je to s autory. Trh s uměním trpí obrovskou nahodilostí. Má to svá rizika i krásu.

Zajímáte se o investice do umění?

Tak se zeptám jinak… Které autory a artefakty byste dnes doporučil jako zaručeně dobrou investici?

A já opáčím protiotázkou: Jaký rozpočet si zákazník zvolil pro nákup umění? A chce se na artefakt často dívat, anebo jej chce jen vlastnit? To hraje důležitou roli. Za stejný peníz pořídíte totiž velký olej na plátně od současníka jako kresbičku od nežijící legendy.

Řekněme, že se vás ptá konzervativní investor.

Když za dobré peníze koupíte malý olej od Chagalla, nemůžete udělat chybu. Stejně tak doporučím kresbu od Kupky. Konzervativní investor nebude chtít díla současných autorů, doporučím mu se tedy zaměřit na historické kresby a oleje, a to v závislosti na jeho možnostech. Projeví-li však zájem i o žijící autory, osobně mu poradím, ať se nenechá zmást uměle vytvořenými značkami a soustředí se na kvalitní tvorbu, v níž se propojuje estetika s myšlenkou a řemeslem. I taková díla máme v portfoliu. 

Text vznikl ve spolupráci s Knupp Gallery jako součást velkého tématu tištěného Finmagu Umění je byznys, byznys je umění. Vedle tohoto rozhovoru přináší velkou analýzu současného trhu s uměním, dívá se na roli AI v umělecké branži a rozebírá řadu dalších aspektů tohoto netradičního podnikání.

Myslete na nás, až zas půjdete kolem trafiky!

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Kam dál? Tištěný Finmag na webu:

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

UMĚNÍ JE BYZNYS

Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?

BYZNYS JE HRA

Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Zdeňka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Irena Jirků

Irena Jirků

Šéfredaktorka Finmagu. Vystudovala historii a bohemistiku, vsadila na novinařinu. Začínala jako reportérka v MF Dnes, posléze řídila časopisy Marianne, Sanquis a víkendovou přílohu Hospodářských novin.... Více

Související témata

byznysčasopisFinmagpodnikáníPodnikavé ČeskoPrahaumění

Nejčtenější články

Co firma, to sprostý podezřelý. V Česku končí podnikání, jak jsme ho znali
Co firma, to sprostý podezřelý. V Česku končí podnikání, jak jsme ho znali
Od buřtguláše do bodu G: kavárna z autobusové zastávky dělá milionové obraty
Od buřtguláše do bodu G: kavárna z autobusové zastávky dělá milionové obraty
Elektrifikovat vozový park se vyplatí
Elektrifikovat vozový park se vyplatí
Čeká nás cesta do bezvýznamnosti? Temný scénář pro český průmysl se naplňuje
Čeká nás cesta do bezvýznamnosti? Temný scénář pro český průmysl se naplňuje
Český průmysl v tragické kondici: objem výroby klesá, lidí bez práce přibývá
Český průmysl v tragické kondici: objem výroby klesá, lidí bez práce přibývá

Zimní příběh

BALÍČEK PÉČE FANN

BALÍČEK PÉČE FANN

319 Kč

Více nabídek

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Koupit nejnovější číslo