Že jsme sněhové vločky? To je naše výhoda, využijte jí, radí zástupkyně generace Z
Často se setkává s nepochopením a výsměchem. Vytyčit si hranice a vybočit ze stereotypu je přitom jedno z umění, které generace Z ovládá bravurně. „Rychle se adaptujeme, a to je naše přednost,“ tvrdí o generaci Z Bára Stárek. A podnikatelům radí, aby těchto předností využili.

Už několik let organizuje v Praze oslavy 17. listopadu, jichž se pravidelně účastní kolem 100 tisíc lidí. Ve spolku Díky, že můžem se ale sama považuje za důchodce. „S naší středoškolskou cílovkou jsem prakticky jednou nohou v hrobě,“ vtipkuje osmadvacelitá Stárek, která ještě donedávna definičně spadala pod takzvanou generaci Z, tedy lidi narozené v internetové době.
Stárek upozorňuje, že mladí lidé tvoří více než třetinu populace a mít názor ve společnosti si tak podle ní zaslouží. „Mnozí nás označují kvůli přecitlivosti a korektnosti za sněhové vločky, což je z mého pohledu naše výhoda. Máme silnou empatii, umíme si naslouchat a máme respekt vůči druhým a jejich odlišnostem,“ dodává jedna z řečnic konference Fenomén, kterou hostí 14. března baťovský Zlín.
Bára Stárek
Předsedkyně spolku Díky, že můžem, poradce pražských radních pro kulturu, školství a sport. V minulosti se zabývala PR a marketingem, studovala v Maastrichtu, později politickou komunikaci a žurnalistiku v Amsterdamu.
Právě to, že zastupuje hodnoty, které takzvané děti nového tisíciletí (či zoomeři) reprezentují, může podle ní oživit tamní debaty. Generace Z je známá svým instatním on-line životem, ale právě i vyšší mírou empatie.
Co považujete za největší přednost a hendikep generace Z?
Řekla bych, že největší předností naší generace je schopnost rychle se adaptovat na nové technologie a digitální prostředí a díky tomu pružně reagovat na dnešní turbulentní dobu. Generace Z má neustále chuť se učit a má přístup k obrovskému množství informací. Díky našemu dospívání s technologiemi 21. století však přichází i určitá závislost na digitálních médiích a sociálních sítích, což může ovlivnit naše mentální zdraví. K tomu přidejte výzvy 21. století – covid, válku na Ukrajině, energetickou krizi a inflaci a s ní související ceny bydlení.
Jakou radu byste dala podnikatelům, kteří chtějí oslovit generaci Z?
Podnikatelům bych poradila, aby se generace Z nebáli, protože může do byznysu přinést nový pohled a energii. Díky adaptabilitě na dnešní dobu dokážeme práci vykonávat funkčně, rychle a dobře. Používat nové nástroje není lenost, ale inovativnost. Je pro nás ale taky velmi důležité dělat práci, která dává smysl a pracovat v prostředí, které nás rozvíjí a podporuje.
Často slyším, že si generace Z vymýšlí a má prostě makat. Ale upřímně: tento požadavek mi přijde úplně normální, když si vezmeme, že v práci strávíme okolo 35 let našeho života.
Co by vás dokázalo při přijímacím pohovoru stoprocentně odradit?
Na přijímacím pohovoru mě nejvíce odradí neetické chování. Zajímají mě hodnoty daného člověka a jeho přístup nejen ke světu, ale i k lidem okolo sebe. Je to dané podstatou naší práce. V našem spolku Díky, že můžem nehledáme zkušené experty, kteří jsou odborníci, ale nadšené mladé lidi, kteří chtějí přijmout zodpovědnost a naučit se něco nového.
Na kterou z technologií (digitálních novinek) nedáte dopustit?
V tuto chvíli jsem nejvíc nadšená z ChatGPT. Umožňuje mi rychle a efektivně získat informace, generovat texty a nové nápady. Dokážu zrychlit třeba psaní e-mailů nebo navrhování projektů. Také mě fascinuje používání ChatGPT v rámci výuky. Nedávno jsem o tom mluvila s jedním dějepisářem, který nechává žáky generovat příběhy z historie, na nichž se pak studenti naučí nejen se lépe vžít do dané doby, ale také kriticky evaluovat informace, které jim nástroj vyhodí.
Pokud byste mohla žít v jakémkoliv období, které by to bylo?
Zcela upřímně bych jako žena nechtěla žít v jiné době než v dnešní. V minulosti čelily ženy omezeným právům a byly vázány společenskými normami a stereotypy, které omezovaly jejich osobní či profesní rozvoj.
To ale samozřejmě neznamená, že bych určité historické momenty nechtěla zažít. Vždy mě fascinovala zlatá 20. léta a poválečná Paříž, rozkvět jazzové hudby a literárních kaváren nebo třeba 60. léta v Americe a sociální a politické otřesy té doby, od hnutí za občanská práva po protesty proti válce ve Vietnamu.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Když boomer zpovídá generaci Z aneb Sonda do duše českého finfluencera
Nejsou rozmazlení a vydrží i nocovku. Proč neignorovat starší zaměstnance
Mají peníze a nebojí se utrácet. Generace 50+ ukrývají obří potenciál
Nový Finmag na cestě, poslední šance získat aktuální číslo
Umění je jistota, když všechno ostatní kolísá. Zdražování, politika, nejistoty posledních let – to všechno ovlivnilo i trh s uměním. Ale místo propadu přišla síla. A příběhy, které stojí za to znát.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Zdeňka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Aktuální číslo stále zakoupíte na e-shopu. Ve čtvrtek 24. dubna vychází nový tištěný Finmag. Na co se těšit? • Možná jste ho ještě neviděli, ale znáte jeho chleba: Ondřej Kuchař v pekárně Zrno zrnko. • Designová židle jako manifest? Mladí čeští tvůrci přetvářejí tradici po svém. • A k tomu kyberbezpečnost, která se už brzy dotkne tisíců českých firem – NIS2 je za rohem.
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Nový Finmag na cestě, poslední šance získat aktuální číslo