Předplatit časopis Finmag

Že jsme sněhové vločky? To je naše výhoda, využijte jí, radí zástupkyně generace Z

Marie Urubková
Marie Urubková
27. 2. 2024
 10 131
rozhovor

Často se setkává s nepochopením a výsměchem. Vytyčit si hranice a vybočit ze stereotypu je přitom jedno z umění, které generace Z ovládá bravurně. „Rychle se adaptujeme, a to je naše přednost,“ tvrdí o generaci Z Bára Stárek. A podnikatelům radí, aby těchto předností využili.

Že jsme sněhové vločky? To je naše výhoda, využijte jí, radí zástupkyně generace Z
Bára Stárek, předsedkyně spolku Díky, že můžem a jedna z řečnic na letošní konferenci Fenomén / Zdroj: Se souhlasem Bárbory Stárek

Už několik let organizuje v Praze oslavy 17. listopadu, jichž se pravidelně účastní kolem 100 tisíc lidí. Ve spolku Díky, že můžem se ale sama považuje za důchodce. „S naší středoškolskou cílovkou jsem prakticky jednou nohou v hrobě,“ vtipkuje osmadvacelitá Stárek, která ještě donedávna definičně spadala pod takzvanou generaci Z, tedy lidi narozené v internetové době.

Stárek upozorňuje, že mladí lidé tvoří více než třetinu populace a mít názor ve společnosti si tak podle ní zaslouží. „Mnozí nás označují kvůli přecitlivosti a korektnosti za sněhové vločky, což je z mého pohledu naše výhoda. Máme silnou empatii, umíme si naslouchat a máme respekt vůči druhým a jejich odlišnostem,“ dodává jedna z řečnic konference Fenomén, kterou hostí 14. března baťovský Zlín.

Bára Stárek

Předsedkyně spolku Díky, že můžem, poradce pražských radních pro kulturu, školství a sport. V minulosti se zabývala PR a marketingem, studovala v Maastrichtu, později politickou komunikaci a žurnalistiku v Amsterdamu.

Právě to, že zastupuje hodnoty, které takzvané děti nového tisíciletí (či zoomeři) reprezentují, může podle ní oživit tamní debaty. Generace Z je známá svým instatním on-line životem, ale právě i vyšší mírou empatie.

Co považujete za největší přednost a hendikep generace Z?

Řekla bych, že největší předností naší generace je schopnost rychle se adaptovat na nové technologie a digitální prostředí a díky tomu pružně reagovat na dnešní turbulentní dobu. Generace Z má neustále chuť se učit a má přístup k obrovskému množství informací. Díky našemu dospívání s technologiemi 21. století však přichází i určitá závislost na digitálních médiích a sociálních sítích, což může ovlivnit naše mentální zdraví. K tomu přidejte výzvy 21. století – covid, válku na Ukrajině, energetickou krizi a inflaci a s ní související ceny bydlení.

Jakou radu byste dala podnikatelům, kteří chtějí oslovit generaci Z?

Podnikatelům bych poradila, aby se generace Z nebáli, protože může do byznysu přinést nový pohled a energii. Díky adaptabilitě na dnešní dobu dokážeme práci vykonávat funkčně, rychle a dobře. Používat nové nástroje není lenost, ale inovativnost. Je pro nás ale taky velmi důležité dělat práci, která dává smysl a pracovat v prostředí, které nás rozvíjí a podporuje.

Často slyším, že si generace Z vymýšlí a má prostě makat. Ale upřímně: tento požadavek mi přijde úplně normální, když si vezmeme, že v práci strávíme okolo 35 let našeho života.

Co by vás dokázalo při přijímacím pohovoru stoprocentně odradit?

Na přijímacím pohovoru mě nejvíce odradí neetické chování. Zajímají mě hodnoty daného člověka a jeho přístup nejen ke světu, ale i k lidem okolo sebe. Je to dané podstatou naší práce. V našem spolku Díky, že můžem nehledáme zkušené experty, kteří jsou odborníci, ale nadšené mladé lidi, kteří chtějí přijmout zodpovědnost a naučit se něco nového.

Na kterou z technologií (digitálních novinek) nedáte dopustit?

V tuto chvíli jsem nejvíc nadšená z ChatGPT. Umožňuje mi rychle a efektivně získat informace, generovat texty a nové nápady. Dokážu zrychlit třeba psaní e-mailů nebo navrhování projektů. Také mě fascinuje používání ChatGPT v rámci výuky. Nedávno jsem o tom mluvila s jedním dějepisářem, který nechává žáky generovat příběhy z historie, na nichž se pak studenti naučí nejen se lépe vžít do dané doby, ale také kriticky evaluovat informace, které jim nástroj vyhodí.

Pokud byste mohla žít v jakémkoliv období, které by to bylo?

Zcela upřímně bych jako žena nechtěla žít v jiné době než v dnešní. V minulosti čelily ženy omezeným právům a byly vázány společenskými normami a stereotypy, které omezovaly jejich osobní či profesní rozvoj.

To ale samozřejmě neznamená, že bych určité historické momenty nechtěla zažít. Vždy mě fascinovala zlatá 20. léta a poválečná Paříž, rozkvět jazzové hudby a literárních kaváren nebo třeba 60. léta v Americe a sociální a politické otřesy té doby, od hnutí za občanská práva po protesty proti válce ve Vietnamu.

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne? Čtěte v novém Finmagu

Je sport dobrý byznys? Bezpochyby. Když ale je řeč o olympiádě, není to tak jednoznačné. Pořadatelská města totiž stále víc a víc prodělávají. I miliardy dolarů.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

SPORTEM K BYZNYSU

Nejlépe placení sportovci? Michael Jordan, Tiger Woods, Christiano Ronaldo… • Proč se olympiáda stala globálním černým Petrem? • Jak se vrcholový závodník stane vrcholovým manažerem

BYZNYS JE HRA

„Nenapadlo by mě takovou firmu rozjíždět, kdybych neměl ADHD,“ říká Rosťa Novák o úspěšném Cirku La Putyka. • Proč Elonu Muskovi už není do smíchu • Zachránili barokní skvost, teď chtějí manželé Lazarowitz svůj zámek odkázat státu

Ohodnoťte článek

-
-6
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Marie Urubková

Marie Urubková

Editorka regionálního Deníku a redaktorka Magazínu Patriot. V médiích působí od roku 2007. V minulosti spolupracovala s regionální televizí TVS, vyzkoušela si práci tiskové mluvčí města. Pohybuje se v... Více

Související témata

byznysetikagenerace Zkonferencemladípersonalistikapodnikánípodnikatelérozhovor

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne?

Koupit nejnovější číslo