Předplatit časopis Finmag

Místo tuctových diářů originální bloky. Začínali doma, teď míří na Amazon

Monika Veselíková
Monika Veselíková
20. 5. 2024
 11 080
Podnikavé Česko

Young_block, rodinná firma z Litomyšle, sází na precizní ruční práci, neokoukané materiály a nebojí se inovací. „Chceme nabízet produkty, které budou nezaměnitelné. I když si tím často přiděláváme hodně práce,” říká šéf firmy Jiří Vogel.

Místo tuctových diářů originální bloky. Začínali doma, teď míří na Amazon
Jiří Vogel, jedna z hlavních tváří společnosti young_block vyrábějící originální bloky / Zdroj: Se souhlasem Jiřího Vogela
Blok od young_blockBlok od young_blockBlok od young_blockBlok od young_blockBlok od young_blockKolekce z pytloviny od young_block
Další fotky
v galerii (7)

Kdo doteď nakupoval hlavně v papírnictví, toho možná slovo „inovace“ ve spojení s poznámkovým blokem překvapí. Stejně jako mě. Do ruky proto dostávám černý blok ve formátu zmenšené A5. Skrze čelní stranu jeho obálky z černě podbarveného kartonu je protažená růžová gumička.

„Mezi gumičky si můžete zastrčit vizitku, poznámky nebo si na ni třeba zabrnkat. Perforaci děláme laserem. Stejně tak tunýlky zevnitř obálky, do kterých je gumička navlečená, aby nerušila při psaní. Samotnou gumičku navlékáme ručně, strojově to neuděláte. Vyrobit takovýhle blok je časově náročné, je to náš nejdražší produkt,” vysvětluje Vogel.

Jiří Vogel

  • Rodák z Ústí nad Orlicí, v Litomyšli žije od svých pěti let a dnes se považuje za ryzího a pyšného Litomyšláka.
  • Vystudoval střední průmyslovou školu textilní, od roku 2000 obchodoval ve firmě Story Design (dnes Umdash Group), od roku 2009 pak obchodoval na volné noze a od roku 2016 se naplno věnuje již jen vlastní firmě young_block.
  • Celý jeho život je protnutý sportem v jeho nejrůznějších formách, zejména hokejem. V současnosti se stará o výchovu litomyšlské hokejové mládeže.
  • S manželkou Petrou vychovávají dvě děti, Ondru 15 let a Barborku 12 let.

A taky jeden ze dvou chráněných průmyslových vzorů, které firma má. Druhým je gumička na tužku vlepená ve hřbetu bloku. To je opět možné jen díky ruční práci. V young_block ji má pod palcem Petra Vogelová. Spolu také manželé Vogelovi firmu před deseti lety založili.

Lokální patrioti

Petře tehdy končila rodičovská, Jiří se živil obchodem. „Na konci každého roku jsem od firemních klientů dostával desítky dárků, součástí téměř každého z nich byl tradičně diář a kalendář. Za těch dvacet let mi jich prošla rukama fakt velká spousta, ale žádný mě nezaujal – vzal jsem jeden a zbytek skončil v koši. Vždycky mi to přišlo jako nehorázné plýtvání a vyhazování peněz,” vzpomíná.

Pak mu ale kamarád z litomyšlské tiskárny H.R.G. ukázal limitovanou edici prémiových diářů. „Najednou jsem měl v ruce něco, v čem jsem viděl obrovskou hodnotu. Výrobní profil H.R.G. tiskárny je ale trochu jinde, takže slovo dalo slovo a my dostali zelenou zvednout projekt ze země.“

S tiskárnou mimochodem young_block spolupracuje dodnes. Nejen proto, že obě firmy od sebe vzdušnou čarou dělí zhruba 200 metrů. „Je to náš neodmyslitelný partner, vychází nám maximálně vstříc,“ říká Vogel.

Společně, ještě s pralinkárnou Chocco Caffé, také založili sdružení Made in Litomyšl. Spolek lokálních firem a živnostníků, který pomáhá třeba s realizací vzájemných projektů či dobročinností v rámci města.

Papírem nepolíbení

Vraťme se ale ještě na chvilku do roku 2014. Do doby, kdy byli Vogelovi, jak říká Jiří, „papírem nepolíbení“. Zato měli chuť podnikat, knížku o knihařině a volné patro v jejich dvougeneračním domě. Jiří sháněl zákazníky, Petra se pustila do výroby.

„Do podnikání jsme šli spíš s plnou vírou než s projektem spočítaným na papíru. Já celý život jedu na intuici, což sice znamená, že člověk dělá spoustu chyb, ale zároveň se z nich může poučit. Možná, že kdybych si to tenkrát na papír dal a vyhodnotil rizika, dneska tu spolu nesedíme,” směje se Vogel.

„Začátek byl náročný. Sice jsme měli nějaké přísliby projektů, ale trvalo, než se všechno zprocesovalo a dotáhlo. Na začátku jsme samozřejmě museli také hodně investovat, úspory šly na dřeň,” připouští. Pak ale přišel projekt pro Škodovku.

„Poznámkový blok pro Škoda Auto pro nás byl fakt zlomový okamžik,” říká Vogel. „Vypsali výběrové řízení, kde se v podstatě psalo, že chtějí něco jako Moleskine (značka italských luxusních papírových výrobků, pozn. red.). Přišlo mi, že značka jako Škodovka by neměla chtít jen levnou kopii něčeho drahého. Tak jsem nás přihlásil a tohle jim tam napsal. Bylo to odvážné, ale zafungovalo to,” říká.

Bloky od young_block. Ukázka portfolia firmy

Blok od young_blockyoung_block
Blok od young_blockyoung_block
Další obrázky v galerii (7)

S největší firmou v Česku spolupracuje young_block dodnes. A během uplynulé dekády přibyly další velké firmy. „Máme zákazníky z nejrůznějších oborů – papír a tužku používá každý. Namátkou je to třeba další automobilka Mercedes Benz, bankovní domy Česká spořitelna, UniCredit Bank, finanční skupina PPF a další.”

Spolupracovat se zvučnými jmény ale young_block umí nejen na poli byznysu. Bloky a další produkty věnuje například pro nadace Kapka naděje, Život v kufříku a díky spolupráci s neziskovkou Czechitas zas putovaly speciální IT sešity do dětských domovů v Poličce a Moravské Třebové.

Všechno zlé…

V posledních letech se navíc portfolio firmy rozrostlo i o menší a střední firmy. Díky – respektive kvůli – covidu. „Když přišla pandemie, velké značky musely ze dne na den škrtnout marketingové budgety. V jednu chvíli jsme neměli do čeho píchnout, tak jsme na základě slepých kontaktů z LinkedIn posílali naše bloky do menších a středních, zejména českých, firem,“ popisuje krušné covidové období Vogel.

Nakonec se jim tahle strategie vyplatila. „Díky těmhle novým zákazníkům jsme se udrželi nad vodou. Obecně musím říct, že tehdy mezi českými firmami, a samozřejmě nejen jimi, zafungovala opravdu velká pospolitost. Všichni se snažili si navzájem pomáhat,” vzpomíná Vogel.

Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!

Otazník

Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.

Pokud navíc sami přemýšlíte, do čeho se vrhnout, máme pro vás jedno milé překvapení: zkuste náš test osobnosti. Stačí vyplnit dvacet otázek a okamžitě zjistíte, jaký obor by vám sedl nejvíc. Tak směle do toho!

Těžkou dobu young_block ustál i díky změnám a restrukturalizaci uvnitř firmy. „Třeba v otázce ekonomických nákladů jsme se očistili od řady věcí, které jsme dřív neřešili. Jednoduše jsme nemuseli. Jenže najednou jsme nemohli v podstatě do ničeho investovat, bylo jen na nejnutnější provozní věci.“

I přes zmíněná pozitiva pandemie firmu zbrzdila. „Covid přišel v roce, ve kterém jsme chtěli růst. Po prvních letech, kdy jsme hledali, jak všechno postavit, jsme na to byli opravdu připravení. Předtím jsme každý rok rostli o deset až patnáct procent a v momentě, kdy nás čekal skokový růst, jsme museli zabrzdit. Přesto musím říct, že se na tu dobu nezlobím. V hodně věcech nás pozitivně posunula,” tvrdí Vogel.

Bez linek

Dnes je na tom firma podobně jako před covidem, tedy s obratem kolem deseti milionů korun. Už dávno taky nesídlí v rodinném domku. „Doma jsme byli asi první tři roky. Jenže polygrafie, to jsou kila a kila papíru. A my měli výrobu v patře. Když jsme začali růst, z desítek kilogramů se staly stovky a už fakt nešlo tahat všechno ručně nahoru.”

Následoval přesun do výrobních prostor v místní průmyslové zóně. Tady se taky s Jiřím Vogelem a zbytkem celkově pětičlenného týmu potkáváme. A zatímco si vzadu v kanceláři povídáme, v přední části se pilně pracuje. „Než se vyrobí jeden blok, vezmeme ho do ruky přibližně deset až dvanáctkrát,” říká šéf firmy a vysvětluje, že ruční práce není v jejich případě jen líbivé prodejní heslo.

„Díky tomu můžeme udělat třeba bloky s šitým hřbetem, čímž docílíme ploché vazby a tedy pohodlného stoprocentního otevření bloku. Není to tedy jen o tom, že uděláte krásnou designovou obálku, ale do bloku nepůjde pořádně psát, protože se vám bude zavírat. Design je ale samozřejmě důležitý i pro nás. Od začátku chceme, aby naše bloky přitahovaly pozornost – když si na jednání položíte na stůl náš blok, všechny oči by měly padnout právě na něj. Vedle toho ale chceme, aby nějak fungoval.”

V produktové nabídce young_block lze nalézt fotoalba, receptník, památníček i dopisní sadu. Prim ale hrají hlavně bloky – v minimalistických designech, měkkých i tvrdých deskách. Zato na linky se tady příliš nehraje. „To je takové naše dogma. Neděláme linky, kolonky ani žádné návody, kam si co a jak zapisovat. Sázíme na čistotu v podobě tečkovaných stránek, kam si člověk může psát i kreslit. Zkrátka si poznámky svobodně strukturovat podle sebe.”

Samozřejmě ani na ředitelově stole nechybí blok, který mě – přesně podle plánu – zaujal už na začátku našeho povídání. Tedy především kapsa na čelní straně jeho obálky. „Takový blok jsem chtěl udělat strašně dlouho. Pro lidi z korporátu je podle mě naprosto geniální – když chodíte z jednání na jednání, můžete si tam strčit telefon, poznámky nebo tužku.”

Když mi potom blok půjčí, překvapí mě, jak je lehký. Desky totiž na první pohled vypadají jako kožené, materiál obálky je ale daleko lehčí a méně robustní. „Obal je z celulózy, říká se jí veganská kůže. Je to fakt skvělý materiál, voděodolný a prakticky nezničitelný. Děláme z ní nejen bloky, ale i batohy, tašky a další produkty ucelené eko kolekce. Další plus je i hledisko udržitelnosti – je plně recyklovatelná, takže když vezmete náš blok z celulózy a recykl papíru a ze hřbetu vytrhnete gumičku, můžete ho zakopat na zahradě do země a on se plně rozloží.”

Do světa

Zhruba devadesát procent zakázek dělá young_block pro firemní klientelu, zbylých deset připadá na e-shop a individuální zákazníky. „Procesně je pro nás samozřejmě snazší prodat tisícovku bloků jednomu firemnímu zákazníkovi, než prodat tisícovku produktů tisícovce lidí. Přesto je pro nás koncový zákazník nesmírně důležitý. Jsou to spojené nádoby,“ říká otevřeně Vogel.

Proč? Díky koncovým zákazníkům si prý mohou lépe a snadno ověřit, jestli jejich produkty fungují. „Třeba eko kolekci jsme dělali s úmyslem nabídnout ji hlavně lidem, ale nakonec se zalíbila i firemním klientům, třeba ve Škoda Auto,” usmívá se Vogel.

Kupujete si prémiové bloky?

Otázka je, jak s uvedeným poměrem zamíchá plánovaný vstup na Amazon. Když vše půjde, jak má, papírové produkty young_block se rozjedou do světa už v první půlce letošního roku. A jak vlastně takové námluvy probíhají?

„Tady bych se skoro nebál říct, že si konečně děláme analýzu. Respektive jsme našli partnera, který ji udělal za nás. Protože chceme prodávat skrze něj – a on dostane zaplaceno v momentě, kdy my prodáme – bylo nejprve potřeba zjistit potenciál produktu. Tímhle prvním kolem už jsme prošli, dnes máme podepsanou smlouvu a vše rozjíždíme.” Prodávat se má například už zmíněná eko kolekce.

Z nedostatku výrobní kapacity Vogel strach nemá, se zakázkami čítajícími tisíce kusů má ostatně young_block zkušenosti. „Rád říkám, že jsme malá rodinná firma pro velké zákazníky. Samozřejmě je potřeba hledat nějaký balanc, protože nechci, aby se z práce, kterou mají holky rády, stala řehole.“ Proto pokud jde o opravdu velké projekty, spolupracuje young_block například s kompletačními firmami.

Právě v hledání cest, jak zvládnout i ty největší výzvy, vidí Vogel svůj zásadní přínos. „Funguju jako hnací motor, který možná občas leze na nervy, ale vždycky se snaží najít způsob, jak budou spokojené všechny strany. A troufám si říct, že se mi to daří,“ uzavírá.

Máte tip na podobně zajímavý či neotřelý byznysový příběh? Pošlete nám ho a my se na něj rádi podíváme! A třeba vám ho brzy naservírujeme podobně jako tento.

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne? Čtěte v novém Finmagu

Je sport dobrý byznys? Bezpochyby. Když ale je řeč o olympiádě, není to tak jednoznačné. Pořadatelská města totiž stále víc a víc prodělávají. I miliardy dolarů.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

SPORTEM K BYZNYSU

Nejlépe placení sportovci? Michael Jordan, Tiger Woods, Christiano Ronaldo… • Proč se olympiáda stala globálním černým Petrem? • Jak se vrcholový závodník stane vrcholovým manažerem

BYZNYS JE HRA

„Nenapadlo by mě takovou firmu rozjíždět, kdybych neměl ADHD,“ říká Rosťa Novák o úspěšném Cirku La Putyka. • Proč Elonu Muskovi už není do smíchu • Zachránili barokní skvost, teď chtějí manželé Lazarowitz svůj zámek odkázat státu

Ohodnoťte článek

-
2
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Monika Veselíková

Monika Veselíková

Bakalářské studium odstartovala na Technické univerzitě v Liberci, magisterské v oboru Mediální studia dokončila na Fakultě sociálních věd UK. Pro Finmag a Peníze.cz píše od konce roku 2014. Ve volném... Více

Související témata

AmazonbyznyscovidinovacepapírnictvíPardubický krajpodnikáníPodnikavé Českosuccess story

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne?

Koupit nejnovější číslo