Předplatit časopis Finmag

S průměrnými lidmi skvělou firmu nepostavíš. Jak přilákat ty správné zaměstnance?

Michal Hron
Michal Hron
9. 2. 2024
personalistika

Každé podnikání je především o lidech. Jak ale do své firmy přitáhnout ty správné a jak ty, které už máte, dál rozvíjet? Expert na komunikaci a vzdělávací strategie Šimon Steffal má v jednom jasno: „Nedemotivovat lidi kolem je základ,“ říká v podcastu mentoringové platformy DoToho!

Šimon Steffal v roce 2019 založil společnost Mindset Mentors poskytující mentoringové a vzdělávací služby. Firmám povětšinou pomáhá odstranit nedostatky v komunikaci s týmem. A umí poradit i s tím, jak nastavit vzdělávací strategii a měřit její efektivitu.

O potřebě seberozvoje je ostatně Steffal skálopevně přesvědčen; svět se podle něj dneska mění strašně rychle a je třeba se na to adaptovat. „My si dnes nemůžeme dovolit se nerozvíjet, protože v nějaký moment nás ten svět buď dožene, nebo předežene,“ říká.

Pokud to člověk neudělá a bude vzdělávání neustále odkládat, jednoho dne zjistí, že ho konkurence dávno předběhla. „A já se pak probudím a řeknu si: aha, já už v tomhle světě nejsem relevantní. To je za mě velký průšvih.“

Nelhat a neintrikovat

Aby v takovém nastavení fungovala celá firma, je podle něj nejdůležitější vytvořit v ní to správné prostředí. A ideálně být sám svým zaměstnancům vzorem. „Nejhorší styl myšlení majitelů firem je tvářit se, že to nejde. To je strašně těžce ovlivnitelný mindset, který zároveň vytváří největší bariéru – brání zvědavosti a touze objevovat,“ varuje Steffal před příliš konzervativním přístupem vedení.

Jako odstrašující příklad firem, které se příliš dlouho držely té „své pravdy“, vlivem čehož pak kašlaly i na další rozvoj svých produktů a lidí, v podcastu zazní světově známé značky jako Xerox či Kodak. Jejich věhlas postupně upadal s technologickým rozvojem, se kterým nedokázaly držet krok. A svým způsobem se to stalo vlastně i většině našich rodičů.

DoToho! by Opero

Mentoringový program DoToho! pomáhá malým a středním podnikům posouvat jejich byznys vpřed. Je otevřen pro všechny podnikatele a podnikatelky, kteří chtějí růst a řeší, jakým směrem se vydat a na koho se obrátit.
 
V projektu se spojují přední tuzemští podnikatelé, manažeři a další experti, kteří předávají své zkušenosti a znalosti malým a středním firmám. Individuální propojení podnikatele (účastníka) a mentora umožňuje řešení konkrétních problémů a má reálné dopady na fungování podniku.
 
Projekt funguje díky podpoře partnerů: Mastercard Strive™ Česko, PRE, AMSP a Finmag. A díky stovkám mentorů a expertů, kteří účastníkům věnují svůj čas a zkušenosti pro bono.
 
Víc informací: www.dotoho.pro

I proto je třeba zaměstnancům jasně vysvětlovat, kam firma míří, co je jejím cílem a jaké má vize. „Tedy kde jsme teď a kde chceme být za rok. A jestli pro to máme ty správné dovednosti… Prostě strategické plánování.“ Důležité proto je opustit myšlenku na jednorázová školení, protože ta podle Steffala mají jen krátkodobý efekt. „Za čtrnáct dní z lidí ta zvědavost vyprchá.“

Přitom právě ona zvědavost, která lidi neomezuje ve vymýšlení nových věcí a postupů, je podle Steffala jedním z klíčových prvků každého zdravého firemního prostředí. A to i za cenu dělání chyb a objevování cest, které nikam nevedou. „Chyba je to nejlepší, co se vám může stát: je to takový most mezi znalostí a zkušeností,“ přitakává moderátor a sám úspěšný podnikatel Jan Coufal.

„Manažeři se mě vždycky ptají, jak můžou namotivovat své lidi. Já pak říkám, že hlavní je je nedemotivovat. A vytvářet takové prostředí, ve kterém sami nějaké ty motivátory nacházejí a díky tomu naplňují své vnitřní potřeby. Zkrátka ty víš, co je štve – a to odstraňuješ – a víš, z čeho mají radost – což naopak podporuješ,“ radí Steffal.

K tomu patří hodnoty jako nelhat, neintrikovat a nepodvádět. „Tím vytváříš prostředí, ve kterém spolu můžeme transparentně komunikovat, spolupracovat a kde se spolupráce zkrátka vyplácí. To je takový dobrý základ.“

Lidi nezměníš, ale naučíš

Pokud se firmě takové prostředí podaří vybudovat, a ideálně jde svým zaměstnancům v seberozvoji příkladem i sám majitel, postupně prý opadne i častý strach lidí z dalšího vzdělávání. Ten podle Steffala často vychází nejen z negativní zkušenosti ze školství, ale i předchozích zaměstnání, kde se chyby trestaly; motivace zkoušet nové věci, když člověk může chybovat, se pak přirozeně vytrácí.

„Jsou prostředí, kde tu chybu zameteš pod stůl a budeš se tvářit, že neexistuje, nebo to svedeš na někoho jiného. A nebo jsi v prostředí, kde – v uvozovkách – hrdě řekneš hele, mně se to nepovedlo a nepovedlo se mi to proto a proto a naučil jsem se na tom tohle a tohle,“ ilustruje rozdíl Steffal. Ve druhém případě je podle něj menší šance, že stejnou chybu udělá někdo i příště.

Máte ve firmě vzdělávací programy?

Při výběru zaměstnanců je proto třeba si uvědomit, že víc než jejich dovednosti je důležité jejich nastavení. „Sklillset se dá naučit, mindset ne. Takže to, že lidi nemají nějakou dovednost, s tím se dá pracovat. Horší je, když někdo tu dovednost má, ale do toho týmu prostě nesedne a rozebere ti ho zevnitř. To může být docela drahý omyl,“ varuje Steffal.

Firmy přitom podle Steffala k založení vzdělávacích programů sahají až ve chvíli, kdy mají kolem padesáti a více zaměstnanců. „Tam už dává smysl nějakou strategii rozvoje mít,“ podotýká s tím, že u menších firem na to zkrátka většinou nejsou lidi. Za hlavní předěl, kdy daná společnost o nějaké té interní akademii začne uvažovat, je podle něj změna pohledu na pracovní pozice.

„Firmy o tom možná začínají uvažovat ve chvíli, kdy opustí model máme pozice a začnou pracovat i s rolemi. Protože když přijímáš člověka na pozici, tak moc neřešíš toho konkrétního člověka, ale to, že potřebuješ obsadit tu či onu pozici. Ta role je ale mnohem flexibilnější. Jinými slovy ta firma pochopí, že lidi se mohou zlepšovat, že mají nějaké vlastní ambice, a ty jim pro to dáš prostor.“

Ideální stav pak podle Steffala vypadá tak, že se podaří ve firmě vytvořit takové prostředí, které samo přitahuje kvalitní lidi. „Protože s průměrnými lidmi skvělou firmu nepostavíš.“

(…)

Nekončíme. Co dál v podcastu zazní?

  • co je „jeden z největších omylů za posledních dvacet let“
  • jaký je ideální poměr času věnovaného operativě a vizi
  • proč je důležité umět zpětnou vazbu nejen dávat, ale i přijímat
  • jak ideálně nastavit interní vzdělávání zaměstnanců
  • a proč „opravit lidi“ není to samé jako „opravit auto“

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne? Čtěte v novém Finmagu

Je sport dobrý byznys? Bezpochyby. Když ale je řeč o olympiádě, není to tak jednoznačné. Pořadatelská města totiž stále víc a víc prodělávají. I miliardy dolarů.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

SPORTEM K BYZNYSU

Nejlépe placení sportovci? Michael Jordan, Tiger Woods, Christiano Ronaldo… • Proč se olympiáda stala globálním černým Petrem? • Jak se vrcholový závodník stane vrcholovým manažerem

BYZNYS JE HRA

„Nenapadlo by mě takovou firmu rozjíždět, kdybych neměl ADHD,“ říká Rosťa Novák o úspěšném Cirku La Putyka. • Proč Elonu Muskovi už není do smíchu • Zachránili barokní skvost, teď chtějí manželé Lazarowitz svůj zámek odkázat státu

Ohodnoťte článek

-
1
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Michal Hron

Michal Hron

Šéfredaktor webu Finmag.cz. Novinář s dlouholetou praxí z největších českých médií, milovník moderních technologií i přístupů, ale i čisté nedotčené přírody. Po krachu vydavatelství Mladá fronta přešel... Více

Související témata

byznysdotoho!firemní kulturamentoringmotivaceosobní rozvojpersonalistikapodcastpodnikáníPodnikavé Českovzdělávání

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne?

Koupit nejnovější číslo