Dej si knihu! Tipy na knižní bestsellery pod stromeček
Prosincové číslo Finmagu klepe na dveře s adventním věncem a tipy na dárky pod stromeček doporučují přední čeští nakladatelé. Co je to vlastně za lidi? Proč vsadili na knižní byznys? A co se pro ně změní s nulovou DPH?

Své nakladatelství založil Aleš Lederer 17. prosince 1989 a měsíc po sametové revoluci se tedy stal prvním podnikatelem, který si zřídil soukromou živnost v Československu. Dostal IČO 1111 1111 a vrhl se po hlavě do knižního byznysu.
Třicet čtyři let poté je nakladatelství Prostor ceněná značka, která staví na kvalitních textech světových i českých autorů. Aleš Lederer se svým týmem ročně vydává okolo 30 knih, čímž se řadí mezi středně velká a prosperující česká nakladatelství.
K těm úplně nejmenším hráčům v knižním byznysu zase patří nakladatelství wo-men, ale Barbora Baronová to nebere jako nevýhodu. Spíš naopak. Firmu založila v momentě, kdy chtěla svou první autorskou knihu vytisknout na kvalitním papíru a nakladatelé, jež oslovila, odmítli do tak drahého projektu jít.
A tak Barbora vybrala stavební spoření a sedla na tygra. Každý rok teď vydává dvě výpravné knihy, všechno zařizuje sama a ještě sbírá četná ocenění.
Mohla bych v podobném duchu pokračovat a vylíčit příběhy třeba Meandru a Ivany Pecháčkové, Paseky a Ladislava Horáčka, pak třeba také nakladatelství Práh a Martina Vopěnky, Labyrintu a Joachyma Dvořáka, až postupně doputuju k největším nakladatelským domům – Grada a Svitákovi, Albatros Media a Horákovi…
Celkem na osm tisíc nakladatelství je registrováno v Česku, skutečně aktivních je jich ale jen okolo 500. I tohle číslo je ovšem víc než dost.
Newsletter z kuchyně Finmagu
Pravidelně pro vás přinášíme přehled chytrého čtení (nejen) na víkend. Protože dobré čtení má oproti sebelepší buchtě jednu výhodu: nevadí, že se do něj před vámi zakousl někdo jiný. Každý týden tým magazínu Finmag a webu Finmag.cz ochutná metráky textů. A každý pátek vám e-mailem pošle přehled těch nejlepších. Pokud tedy budete chtít a přihlásíte se k odběru našeho pravidelného newsletteru.
„Malý počet aktivních čtenářů a velký počet aktivních nakladatelů,“ popisuje Jiří Padevět, který roky řídí polostátní nakladatelství Academia, úskalí tohoto specifického byznysu.
Kdo jsou tedy lidé, kteří sázejí na knihy? Blázni, snílci, tvrdí byznysmeni? A vyplatí se knihy ještě dnes vůbec vydávat, když se zdražuje papír a rozpíná se umělá inteligence? A co asi tak změní nebo nezmění nulová DPH, kterou si vydavatelé pro rok 2024 ubránili?
O tom všem je nejnovější číslo Finmagu, doporučuji nalistovat strany 19, 24, 32, 44 a taky…
Co prosím? Že jako mám přibrzdit? Že je konec roku a vy hrozně nestíháte práci, natož časopisy? A že jste zatím nekoupili, ba dokonce ještě nevymysleli ani jeden hezký vánoční dárek?
Tak to je snadná pomoc. V rámci zkoumání knižního byznysu jsme se v devíti předních nakladatelstvích totiž také ptali, jaké knihy se nejlépe prodávaly v roce 2023 a které tituly by doporučili čtenářům pro rok 2024. Všichni odpověděli, a tak se nám v redakci sešla pozoruhodná hromádka bestsellerů. Stačí, když si nalistujete ve Finmagu stranu…
No dobře, už nebudu provokovat. Níže přikládám pár zaručených tipů pod stromeček od těch, kteří knihám fakt rozumí. A co víc, dokážou na nich vydělat.
Bestsellery pod stromeček
- Walter Isaacson: Elon Musk (Práh)
- Andrea Sedláčková: Toyen. První dáma surrealismu (Prostor)
- Jo Nesbø: Zatmění (Albatros Media – nakl. Motto)
- Martin Groman: Kriegel. Voják a lékař komunismu (Paseka)
- Paulo Coelho: Lukostřelec (Argo)
- Aňa Geislerová: Co tě nezabije (Euromedia)
- Martin Rychlík: Dějiny lidí (Academia)
- Alena Mornštajnová: Les v domě (Host)
- Jakub Pok, Lucie Poková: Dokonalá paměť. Jak si zapamatovat úplně cokoliv (Grada)
A ještě dva tipy z našeho vydavatelství jako bonus:
- Zdeněk Folprecht: Fotbalové pohádky (NextPage Media – Football Club)
- Susanne Mierau: Manuál pro moderní mámy. Jak vychovat dcery, které změní svět (NextPage Media – Heroine)
Co by vám nemělo uniknout na Finmag.cz

Velký čtenářský úspěch na webu Finmag.cz slavil v tomto týdnu příběh výrobce svahových sekaček Spider. Že jde opravdu o success story dokládá fakt, že firma Lubomíra Dvořáka vyváží do padesáti zemí světa. A mezi její dlouholeté zákazníky patří i Kennedyho vesmírné středisko na mysu Canaveral.
Stále větší důraz klademe na servisní články pro podnikatele. O procesu předávání rodinného podniku si můžete přečíst v článku Aleny Šafrové Drášilové, o tom, kdo se může letos těšit na odměny, zase v textu šéfredaktora webu Finmag.cz Michala Hrona.
Hlavní komentátor Finmag.cz Pavel Jégl se tentokrát zaměřil na to, jak Česko (ne)využilo evropské dotace. Zatímco my za ně stavíme rozhledny a cyklostezky, Poláci je využili na dálnice. A pak to tak dopadá…
A jestli máte rádi kvízy, vyzkoušejte si, co všechno víte o Emilu Kolbenovi. Víte třeba, u kterého slavného vynálezce pracoval v USA? Nebo jak znělo podnikové heslo ČKD?
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Jedna éra končí, nová začíná. Proč Finmag.cz převlékl kabát
Už se ksakru probuďme! K prosperitě Česka musíme přispět všichni
Adaptuj se, nebo umři! Příběhy slavných firem, které vás dost možná překvapí
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související témata
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu