Když jistota a klid nestačí. Některým podnikavcům to prostě nedá…
Ve Finmag newsletteru se tentokrát zaměříme na podnikatele, kteří se nespokojili s úspěšně rozjetým byznysem a řekli si, že prostě zkusí něco nového. A úplně jiného.

Podnikatelé, podnikavci. Touha vymýšlet nové věci a pouštět se do – třeba i nejistých – dalších projektů, je v některých lidech prostě tak silná, že kvůli ní opustí své jisté živobytí, které jim celkem v pohodě vydělává natolik, aby dál mohli jet vlastně samospádem.
David Voverka patří do této kategorie jen zčásti. Ze známé kurýrní firmy Messenger, kterou před dvaatřiceti lety spoluzakládal, neodešel úplně. Z vedení společnosti se ale „z prevence vyhoření“ stáhl a působí v ní spíš jako mentor. Má teď jinou vášeň: výrobu ovocných destilátů.
Palírníkem se přitom stal spíš z hecu, na popud kamaráda. Jeho motivací ani není žádné velké vydělávání, odběratelé jeho prémiových destilátů jsou především zase kamarádi a kamarádi kamarádů. Za vším stojí právě ta podnikavost. Kvůli ní se pustil i do náročného byrokratického tance. Stát se v Česku palírníkem totiž vyžaduje opravdu hodně papírování a zařizování, jak se mimo jiné dočtete v článku u nás na Finmagu.
Příběh Davida Voverky není jediný podnikatelský veletoč, o kterém jste si u nás mohli přečíst. V rámci projektu Podnikavé Česko jsme vám jich přinesli víc.
Erotika, hutnictví, dětská kola
Přímo ukázkový je vývoj kariéry Patrika Dudy. Jeho jméno je pro mnohé spojené především s netradičním pražským erotickým klubem Naughty Harbor. Začínal ale na Ústecku v realitách, odkud se přesunul k erotickému byznysu a založil web Bezpasáka.cz (mimochodem vznikl taky z hecu). A další veletoč? Prodej hutního materiálu. A to všechno stihnul do svých třiceti let…
„Zní to možná zvláštně, ale je třeba si uvědomit, že zatímco jsem původně dělal finance a investoval do nemovitostí, následně jsem přešel do erotiky, což je taky úplně něco jiného. Stejně tak teď přecházím z erotiky do tohohle. Po něčem jiném jsem už pokukoval nějakou dobu a průmysl se mi začal líbit, protože to je úplně něco jiného. A já jsem takový, že mě baví učit se nové věci,“ popisoval Duda. A jsme zase u toho.
Newsletter Finmagu se mění
Několik let pro vás pravidelně chystáme přehled chytrého čtení (nejen) na víkend. Nazrál čas to změnit. Přechod webu k podnikatelským tématům si to přímo žádá. Newsletter Finmagu tak už nebude jen jednou týdně, ale shrne dění každého dne. Protože termíny nepočkají. Přihlaste se k odběru a my vám brzy naservírujeme Finmag.cz denně přímo do e-mailu.
Roman Blažek až takový veletoč jako Patrik Duda nepředvedl, přesunul se „jen“ od výroby snowboardových kompletů k dětským kolům. Přesto se i jeho příběh s předchozími dvěma docela překrývá. I on opustil dobře rozjetý byznys, když prodal svou firmu Westige a zvolil nejistou štaci.
Důvod? Nepřekvapí. „Ve velkém podniku nebyl prostor pro kreativitu, už mě to tak nebavilo. Když jsem firmu prodal, nejdřív jsem si myslel, že tím končím, ale pak jsem si řekl, že mám ještě nějakou myšlenku. Já jsem takový neposedný, nevydržel bych to,“ řekl nám nedávno. Risk se mu vyplatil. Dnes prodává kola po celé Evropě, plánuje spustit výrobu v Bangladéši a rozjíždí jednání s potenciálními partnery ve Spojených státech a Saúdské Arábii.
Neposednost (doslova) poháněla i manžele Pavlu a Michala Nýdrlovy, když prodávali svou úspěšnou reklamní agenturu, aby se vydali na cestu kolem světa. Na ní přežili ztroskotání, po návratu pomohli dostat Petra Pavla na Hrad a dnes podnikají mimo jiné v realitách. Stavějí v Praze novou městskou čtvrť a vyhledávají a rekonstruují starobylé objekty. O jejich (nejen) podnikatelské cestě jste si mohli přečíst v tištěném Finmagu, na webu máte ochutnávku.
Pozor na hurá akce
Všechno výše popsané jsou vesměs příběhy úspěšného „přešaltování“. Může to vypadat, že prostě stačí dostat „náhodný“ dobrý nápad, otočit kormidlem a nechat se unášet k dalšímu podnikatelskému úspěchu.
Tak jednoduché to ale nebývá a určitě by se daly najít mraky případů, kdy hurá akce skončily nezdarem. Jak píše Alena Šafrová Drášilová v seriálu Jak začít podnikat, představa, že zbohatnu na jednom nápadu, patří mezi nejčastější podnikatelské mýty.
Tak pozor na to.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Bitcoin, Čína a daně aneb Jak přežít nejistou dobu? S kontextem v kapse to půjde líp
Vyšší daně, inflace i málo lidí a peněz. Firmy věští další nelehký rok
Daně aneb To nejhorší na začátek. Máme pro vás užitečný přehled
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související témata
Související články
Aktuální číslo časopisu

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu