Neházejme to na Brusel, snížit byrokracii můžeme i sami
O hledání českého Stoibera, o přebujelé byrokracii, o marketingu, o umělé inteligenci. Nejen o tom všem je dnešní Finmag newsletter.
Schválně se zkuste pár lidí ze svého okolí zeptat, co se jim vybaví, když se řekne Brusel. Někomu možná na první dobrou najede film Proč?, někomu třeba Čurající chlapeček, ještě víc si teď ale spousta lidí vybaví spíš pojmy jako diktát nebo byrokracie.
Sídlo unijních úřadů už zkrátka máme spojené se zbytečným papírováním a nesmyslnými normami. Když nadáváme na byrokracii, často si stěžujeme, že ji máme nařízenou „shora“. Což o to, zčásti to pravda bude, přesto bychom se měli sami snažit o to, aby papírování bylo co nejmíň. Inspirace může – paradoxně – přicházet právě z Bruselu. Jen musíme o pár let zpátky.
Jak totiž v komentáři připomíná Pavel Jégl, i v Evropské unii už byly snahy byrokratickou zátěž co nejmíň snížit. A docela úspěšné.
Newsletter z kuchyně Finmagu
Pravidelně pro vás přinášíme přehled chytrého čtení (nejen) na víkend. Protože dobré čtení má oproti sebelepší buchtě jednu výhodu: nevadí, že se do něj před vámi zakousl někdo jiný. Každý týden tým magazínu Finmag a webu Finmag.cz ochutná metráky textů. A každý pátek vám e-mailem pošle přehled těch nejlepších. Pokud tedy budete chtít a přihlásíte se k odběru našeho pravidelného newsletteru.
V roce 2007 pozval tehdejší šéf evropské komise José Barroso do Bruselu bavorského konzervativce Edmunda Stoibera. Jeho úkol? Vypracovat návrhy, které by odbouraly administrativní zátěž firem spočívající zejména v plnění informačních povinností zabudovaných v evropské legislativě. A Stoiber s týmem firemních manažerů udělal v unijních předpisech pořádný průvan. Podle jeho návrhu šlo seškrtáním byrokracie firmám ušetřit ročně 33,4 miliardy eur (tehdy 927 miliard korun).
Ne všechno se podařilo prosadit, k velkému seškrtání nařízení a směrnic ale došlo. Ukázalo se, že to i v Bruselu jde. Bohužel jen krátkodobě, protože příští garnitura se zase na vymýšlení nových norem vyřádila. Poučení ale zní, že když je vůle, všechno jde.
Vláda sice jakous takous snahu předvádí, představila už dva antibyrokratické balíčky, pořád je to ale hodně málo. Což ostatně potvrdili i experti, kterých jsme se ptali v polovině loňského roku. Česku zkrátka chybí nějaký „Stoiber“, který by se do toho nebál říznout pořádně. A pak i vůle nastavený trend udržet, ale to už je až další krok.
Vzhůru k chudobě?
Vypadá to tak, že se podnikatelé v papírech (či v excelovských tabulkách a elektronických formulářích) budou topit i nadále. Hezky to jde vysledovat v odpovědích podnikatelů v našem projektu Podnikavé Česko na otázku, co je na podnikání u nás štve nejvíc. Byrokracie jasně vede…
Proto o podnikání v Česku přestává být zájem, jak v rozhovoru pro Finmag.cz před pár měsíci upozornil majitel skupiny Vafo Group Pavel Bouška, který se podpoře podnikatelů sám věnuje. Podle něj se mladí lidé spíš vidí v úřednických pozicích.
„Pokud nebudeme podnikaví, tak to povede k naší větší chudobě. Dneska je tu tendence podnikání spíše komplikovat, je tu velká byrokracie. Konkrétně je například docela těžké postavit novou tovární halu. Ve Finsku jsem třeba postavil tovární halu v méně než třetinovém čase než v České republice. To by se mělo změnit,“ vybízí Bouška.
Jak na marketing a umělou inteligenci
Na Finmagu ale nechceme podnikatele děsit, nebo je uvrhávat v beznaděj. Připravujeme pro ně i servis a přinášíme inspiraci.
Podcasty na Finmagu
Nebaví snad číst? Nevadí! Co oči nebaví, to uši napraví!
Finmag podcast, to je šikroký výběr témat i zajímavých hostů.
Uvařte si kafe, sedněte si, a zaposlouchejte se.
Alena Šafrová Drášilová se v seriálu Jak na podnikání tentokrát zaměřila na marketing. Ono to opravdu není jen o tom přidat post na Facebook, vytisknout letáky, objednat propisky s logem a dát ruce za hlavu. Marketing je zkrátka mnohem komplexnější problematika.
O tom, jak lze implementovat umělou inteligenci do firemních procesů, zase v podcastu mentoringového programu DoToho! vyprávějí experti Václav Peterka a Matouš Jezerský. Kromě jiného vás třeba uklidní v tom, že stroje nás jen tak nenahradí. „AI je nástroj. Jejím účelem není nahrazovat lidí, ale naopak jim pomoci,“ zazní v podcastu.
Inspirativní příběh, že jde v Česku úspěšně podnikat i byrokracii navzdory (i když i na ní zazní v článku stížnost), sepsala Marie Urubková, která vyzpovídala Radka Kaňkovského a Aleše Zapletala, zakladatele prodejce elektropohonů Raveo.
Ono to podnikání zkrátka jde i s takovou překážkou. Bez ní by ale jistě bylo líp.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Peníze pod stromečkem? Rychle s nimi pryč! Poradíme, kam je investovat
Rok naděje a prosperující země? Věřme, že se Fialova slova naplní
My tři králové. Přinášíme dary, praktické rady
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související témata
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu